Slovník pojmů

pattern
Zpět na přehled

Trh

Trh je v ekonomice prostor, kde dochází k protnutí nabídky a poptávky týkající se směny statků a služeb. Na trhu se tedy setkávají nabízející, kteří chtějí směnit za peníze, a poptávající, kteří tak za peníze chtějí získat nějaké nové zboží. Cílem prodejců je maximalizace ceny, zatímco kupující si přejí pravý opak, tedy domluvit si cenu co možná nejnižší. Na trhu se tyto protichůdné zájmy střetávají, k transakci dojde pouze v případě pokud se obě strany na ceně za dané zboží či službu dohodnou. Jestliže jsou obě podmínky splněny, pak dojde k obchodu. Dojde-li nakonec k obchodu, nabízející získává za své zboží od poptávajícího nějakou sumu, kterou pak může zase na jiných trzích užít k získání dalších statků a služeb, které si skutečně přeje. Směna je tedy typicky nepřímá, sestává ze dvou kroků, z prodeje na prvním trhu a nákupu na druhém. Původně byl trh vyhrazené místo, kde se v pravidelných intervalech scházeli lidé, aby navzájem směňovali na tzv. tržišti. Jelikož je ale barterový obchod v rozvinuté ekonomice již spíše vzácností, hovoří se tak povětšinou o trhu s nějakou komoditou či službou (ropa, pšenice, úklid, atp.). U těchto druhů zboží či služeb již není v dnešní době potřeba uvádět za jaké zboží a služby jsou tyto komodity a služby směňovány, jelikož již jde v drtivé většině o směnu za peníze.